Taggad: göteborg

Minismekmånad på Källö-Knippla

Både jag och Tove älskar västkusten och efter bröllopet åkte vi på en ”minimoon” till Källö-Knippla. Vi hade hyrt ett fantastiskt hus via Airbnb som låg alldeles vid vattnet.

Efter en bilfärd till Göteborg och ”hålla tungan rätt i mun”-åkning i Tingstadstunneln tog vi färja över till Öckerö och åkte sedan till färjelägret vid Burö. Därifrån var det bara några minuter med färja innan vi var framme vid den lilla ön Knippla.

Huset vi hade hyrt var gammalt, otroligt fint och låg alldeles vid vattnet. Det fanns ett litet rum med två fåtöljer och fantastisk utsikt över havet och de passerande färjorna. Vi spenderade varje kväll med att bara sitta där och titta. Då det också fanns kikare i huset kunde vi sitta och titta på de olika fåglarna som låg och guppade i vattnet.

Här satt vi om kvällarna, drack öl eller vin och bara njöt av utsikten.

Knippla var verkligen en superliten ö. Det fanns en matbutik som stängde halv sju på kvällen och en restaurang som låg i den lilla hamnen. Om man är ute efter partaj så är det verkligen ingen ö som passar. För mig och Tove var det dock helt perfekt. Så lugnt och skönt och våra planer på att utforska Öckerö och Hönö skrotades till förmån för att bara njuta på bryggan i solen eller promenera runt ön.

Första kvällen på Knippla och jag poserar i Toves panorama.

Jag hade med mig löparutrustning och gav mig iväg på en tur första morgonen. Då ön var så liten, och backig, var det rätt knepigt att springa. Jag utforskade många av de olika vägarna (kolla in löppasset här) och slutade efter lite mer än fem kilometer. Vanligtvis försöker jag alltid springa minst en mil, men det gick inte riktigt här! Efter att jag kommit tillbaka till huset slängde jag av mig tröjan och tog mig genast ett dopp från badbryggan alldeles intill huset. Uppfriskande minst sagt!

Detta är det första man möts av när man rullar av färjan i Knippla.

Vi åt aldrig på restaurang under vår minimoon utan köpte istället färsk fisk och skaldjur och lagade egen mat. Efter middagarna promenerade vi runt, läste en bok eller slappade på annat sätt. Efter allt som varit med bröllopet var det en perfekt minimoon att kunna ta igen sig på denna fina lilla ö!

Jag och Tove myser på klippa.

En liten Knippla-film

Jag filmade en del och klippte ihop en liten film från vår vistelse på Knippla.

Tre dagar och två nätter i Göteborg

När det nu inte blev en Paris-resa i juni (ja, jag ska sluta älta det) så bokade jag och Tove istället några dagar på hotell i Göteborg. Hemresan från Göteborg var ju redan betald då det var tåget som skulle ta oss hem efter att vi varit i Paris, och för att inte låta tågbiljetten gå till spillo, och för att ha något trevligt att göra så blev det två nätter på hotell i vackra Götet.

Tove väntar på tåget i Laxå. Passar på att visa upp både armband och muskler.
Nyanlända i Göteborg åt vi på Spice.

Hotellet var inledningsvis en besvikelse med usel städning av vårt lilla rum. Då vi klagade på det snusk vi hittat blev vi väldigt vänligt bemötta och snabbt uppgraderade. Från ett litet rum i mitten av hotellet till den lyxigaste varianten på översta våningen. Hela ena väggen bestod av fönster med en fantastisk utsikt mot Ullevi och SF Bergakungen. Vilket lyft!

Utsikt från vårt hotellrum.
Utsikten på natten från vårt hotellrum var minst sagt läcker.

På hotellet fanns också en relaxavdelning som vi nyttjade och två kvällar i rad slappnade vi av i bubbelpoolen samt bastade. Jag hade inte bastat på länge så att få njuta av en kall tjeckisk öl i en het bastu, var inget annat än ljuvligt.

De två första dagarna i Göteborg bjöd på helt strålande väder. Vi satt ute i solen och njöt av kall öl och god mat när tillfälle gavs. Det blev en hel del strosande och även en del shoppande också. En ny dansk kedja som heter TGR hittade vi på två ställen. Där sålde de allt möjligt tingeltangel och jag köpte bland annat en tejphållare formad som en elefant, en rosa fotboll för hårda matcher med Svea (hon verkar tyvärr rätt ointresserad av fotboll) och isformar där isbitarna får formen av huggtänder. Larvigt men roligt och väldigt billigt.

Detta blev mina fynd i Göteborg.
Många promenader blev det.

Ett måste för mig när jag besöker Stockholm och Göteborg är Science Fiction-bokhandeln. Till min förvåning märkte jag dock att den hade flyttat. Tack och lov inte särskilt långt bort och dessutom till mycket bättre lokaler. Från trångt och bökigt till en lokal med mycket mer utrymme. Efter att ha gått runt och njutit av all nördig litteratur, figurer, tröjor och mycket mer så nöjde jag mig med två böcker. Det finns så mycket lockande på Science Fiction-bokhandeln att det nästan blir overload i hjärnan och man inte kommer hem med någonting överhuvudtaget.

Science Fiction-bokhandeln hade fått nya lokaler. Där hittade jag dessa killar.
Tove fönstershoppar entusiastiskt.

Ett annat kanonställe vi upptäckte var Balders hage som sålde inredningsprylar i väldigt mysig stil. Jag köpte två bilder att hänga upp på väggen där. En stor affisch på Eiffeltornet (än en gång, Paris!) och en bild på en gammaldags fotograf i betydligt mindre storlek. Även Tove shoppade en affisch på Balders hage den sista dagen, då vi kände att vi var tvungna att återvända.

I slutet av denna fina gränd fanns Balders hage och Ahlströms kafé.
Balders hage.
Tove och Ylva tittar på söta ugglor inne på Balders hage.

Intill Balders hage låg ett mysigt kafé där vi tog igen oss mellan shoppandet. När vi satt där och vilade upp oss fick vi båda koncentrationssvårigheter då det några bord bort satt ett par med en King Charles Cavalier-valp. Det var ungefär det sötaste vi hade sett, tänk er en pytteliten cocker spaniel som ligger och sover på någons arm. Till slut gick det inte att hålla sig utan vi var tvungna att bege oss fram för att få lite hundvalpsmys. Den lilla trötta damen hette Selma och var tio veckor gammal. Hon vaknade dock till när vi kom och var hur mysig som helst och gnagde exhalterad på mitt finger. Efter det gick jag i ett lyckorus. Hundvalpar och kattungar är mitt kryptonit.

Andra dagen åt vi middag på tapasrestaurangen Qué pasa som vi har varit på tidigare. Vi blev lika nöjda även denna gång och rullade ut från stället, mätta på allt gott vi hade proppat i oss. Eftersom detta var på en tisdag var det dessutom lugnt och skönt och inte särskilt mycket folk där. Que pasa rekommenderas varmt!

Tove väntar på maten inne på Qué pasa.
Fantastiskt fin tapas på Qué pasa.

Innan det var dags att åka hem så träffade vi Toves förra studievän Ylva. Vi tog en lång fika på Brogyllen som var ett jättefint kafé. Ylva är den som vi fick Svea av och vi fick höra lite om Sveas mamma Missy. Det var mycket tydligt att Svea ärvt en hel del av henne. Inte bara att hon är ruskigt lik utseendemässigt, Svea är den enda av fem syskon som är helsvart likt sin mamma, utan även att hon vill följa med på promenader. Missy hade en gång försökt följa med in i en buss. Dessutom så hade Missy dåligt lokalsinne, precis som vår lilla Svea, som verkar ha problem att hitta hem ibland trots att hon är alldeles i närheten av hemmet. Förutom katter så pratade vi givetvis en hel del om Ylvas mage. Som innehåller hennes första barn som förväntas anlända till världen om några månader.

Tillsammans med Ylva fikade vi på fina Brogyllen.

Efter det trevliga fikat med Ylva så satte vi oss rätt slitna, men nöjda, på tåget hem till kära Örebro. För att avsluta detta inlägg i stil. En bild på en kyrka samt en kungastaty:

Gustavi kyrka.
Karl IX-statyn på Kungsportsplatsen.

Paris får vänta

Jag hade en tanke om att det detta inlägg du läser just nu skulle ha publicerats om lite mer än en vecka och innehålla massa bilder från Paris. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. I går packade jag och Tove väskor, peppade inför resan och hade massa planer på vad som komma skulle. Dagen inleddes med lite mer packande. En halvtimme innan vi skulle ta bussen till stationen för att åka vidare till Göteborg landade ett mejl i inkorgen från Ryan Air. Där stod det att vår flight till Paris i morgon var inställd på grund av strejk i Frankrike. Att kalla detta ett antiklimax är ett understatement. Luften gick ur oss helt.

Att boka om biljetterna fungerade inte och vi fick snabbt avboka biljetter, boende i Paris och hotellet i Göteborg. Det känns ju tråkigt att våra värdar som vi skulle bo hos tappar en veckas inkomst på detta, men det fanns inte så mycket annat att göra.

Hotellet i Göteborg var väldigt generösa. Trots att avbokningstiden var passerad så fick vi avboka rummet. Om de inte lyckas hyra ut rummet så får vi betala en liten del av kostnaden, vilket kändes väldigt vänligt och vettigt. Tack till Hotel Palace i Göteborg!

När nu planerna för den närmsta framtiden helt plötsligt gick upp i rök så bestämde jag och Tove oss för att göra något trevligt här i Örebro istället. Då jag var otroligt fotosugen och inspirerad så fick min kamera följa med och dokumentera dagen.

Vi styrde kosan in till centrum för att växla in resekassan. I Örebro kan man verkligen se hur Open Art tar fart och vid Södergaraget växer en fantastisk grafittimålning fram på en fasad. Tänk om fler tråkiga husfasader kunde få en sådan vacker utsmyckning! Efter att vi handlat på Systembolaget tog vi sedan bilen bort till Stadsträdgården. Stadsträdgården är verkligen en pärla i Örebro. Vi fikade i vacker miljö och gassande sol.

En ny grafittimålning som en del av Open Art.
Staty vid Strömpis.

Efter att vi njutit av livet (och samtidigt ältat den uteblivna resan) så promenerade vi längs med Svartån bort mot Wadköping och sedan genom Wadköping.

Fågel

Svartån ringlar sig fram förbi Wadköping.
Härlig bänk i närheten av Stadsparken.
Studentfotografering i Stadsparken.
Staty i Wadköping.
Härlig retroskylt i Wadköping.

Lampa

Väl hemma igen svalkade vi oss med en varsin kall Gin & tonic, klappade på vår söta lilla Svea som säkert hellre har oss hemma i Örebro än i Paris.

En tröstande Gin & tonic.
Älskade Svea var nog glada för att vi blev hemma denna vecka.
En humla i gräset denna idylliska sommardag.

Paris då? Under vår fika i Stadsträdgården så bokade vi en ny resa till Paris. Nu åker vi istället i augusti. Resan kostar förvisso mer, men förhoppningsvis så tar vi oss i väg denna gång. Då vi i samband med den planerade hemfärden från Paris hade en tågbiljett bokad hem från Göteborg om en vecka så bokade vi en resa till Göteborg och kommer att göra lilla London om några dagar.

Bloggywood – årets nättidskrift?

Glädjande nyheter är att Bloggywood som jag skriver för har blivit nominerad till årets nättidskrift tillsammans med fem andra nättidskrifter. Den 28:e september kommer vinnaren utses på Bok & Biblioteksmässan i Göteborg.

De nominerade sajterna är:

Priset kommer att utses av en jury på sex personer (läs mer om dem i pressreleasen). Nu håller vi tummarna för att Bloggywood tar hem denna utmärkelse! Om vi inte skulle göra det så är det fortfarande en stor ära att bli nominerad till något sådant!

Läs hela pressreleasen här.

Anna & Mattias bröllop

Den gångna helgen spenderade jag och ToveMarstrand där Anna och Mattias skulle gifta sig. Bröllopet var på en söndag så på söndagmorgonen åkte två slitna hjältar ner från Örebro. Jag hade sovit cirka två timmar natten innan och var riktigt trött och stackars Tove hade fått ryggskott och var eländig och hade ont. Framme i Göteborg mötte Annas styvfar Bo oss. Bo var riktigt härlig, en gentleman med gammaldags stil och jag blev genast överförtjust i honom.

Vi blev skjutsade tillsammans med en dam som hette Karin ut till Marstrand som vi tog båten över till. Hungriga efter resan satte vi oss tillsammans med KarinBergs konditori och jag åt universums godaste räkbaguette. Sedan tog vi sikte på vårt vandrarhem, Båtellet, som låg precis intill festlokalen där vi skulle vara senare på kvällen. Efter att vi hade lastat av våra grejer i rummet samt bäddat så gick vi iväg till hamnen där vi skulle träffas.

Den skräckinjagande William den förskräcklige!

I samlad trupp tillsammans med alla andra gäster gav vi oss iväg mot vigselplatsen. Blåsten var sjukt stark så vi kämpade på framåt. Det visade sig vara ett rätt svåråtkomligt ställe med massa hoppande över klippor. Tove med både ryggskott och högklackat gjorde ett imponerande jobb som tog sig ner dit. Ännu mer imponerande var att Annas morfar som var 91 år gammal tog sig ner utan att ens se ansträngd ut. Samlade stod vi då där och väntade på brudparet när vi såg dem komma mellan klipporna. Mattias bror spelade saxofon och höll vid ett tillfälle på att blåsa ner i havet. Anna och Mattias tog sig ner till vigselförrättaren utan större problem och kunde där utväxla ringar efter en rätt kort ceremoni. När ringarna var på plats så försvann paret kort för att sedan komma tillbaka med champagneglas i händerna. Sedan minglades det och skålades i champagne. Jag som inte är förtjust i champagne samt ville slippa vara bakis dagen efter tog det hyfsat lugnt och drack nog bara två glas.

Gästerna tog sig ner till klipporna där vigseln skulle hållas.

Till slut kom brudparet ner för klipporna.

Efter vigseln kysstes de lyckligt.

Sedan försvann de bakom klipporna.

De dök snabbt upp igen, denna gång med champagneglas i händerna.

Efter minglet och skålandet tog Annas bror Johan med oss på en liten guidad tur runt Marstrand innan vi kom fram till festlokalen. De flesta var rätt nerkylda vid det här laget och det kändes riktigt skönt att få komma in i värmen. Där bjöds det på mer skumpa som jag bara sippade lite på. Vi tog sedan plats vid borden och blev bjudna på en härlig trerättersmiddag. Det hölls även massor av tal samt sjöngs en del för brudparet. När ätandet var över och det skulle dansas och partajas så kastade jag och Tove in handduken och gick till vandrarhemmet (efter vi sett brudvalsen förstås). Vi var båda ruskigt trötta och stupade i sängen och somnade gott.

Kvällen på Marstrand var mycket vacker.

Anna och Mattias hade övat på dans och det syntes.

Värsta Travolta-stuket!

Dagen efter bjöds vi på fika på Bergs konditori. Jag tog ännu en räkbaguette och fick små orgasmer i munnen där jag satt och mumsade i mig. Sedan gav jag och Tove oss ut på promenad runt ön och gick bland annat upp till Carlstens fästning innan det var dags för Bo att skjutsa oss in till Göteborg igen. Vi hade cirka två timmar att slå ihjäl innan hemresa, timmar vi spenderade inne på Nordstan. För min del blev det ingen shopping men Tove kom hem med ett gäng saker.

Den suveränt goda baguetten.

Carlstens fästning.

flickr: Bilder från bröllopet.

Sommardagar i Göteborg

Tillsammans med Tove har jag precis haft en härlig weekend i Sveriges finaste storstad, Göteborg. Vi åkte ner på fredagkvällen för att hälsa på Aaron och Sofie och få flera härliga dagar i solen. Direkt framkommen gick vi ut och åt mat och drack lite öl på några lokala ”hak” i gamla stan. Det blev inte alltför sent då vi skulle upp dagen efter och hänge oss åt shopping.

Jag köpte egentligen bara två saker, senaste Rocky-albumet och dubbeldiskaren av Hellboy på DVD. Vi strosade runt, fikade tillsammans och köpte mat inför kvällens grillfest. För min och Toves del blev det massa grillspett med lök, korv, kyckling, champinjoner och tomater på. Otroligt gott och vi åt så vi höll på att spricka. Flera av Aarons vänner dök upp och vi var cirka 10 personer till slut. Det blev även en snabb utgång efter grillandet då vi gick till ett ställe som hette Uppåt framåt. Vi var bara där en kort tid innan vi åkte hem igen. Väl hemma så tog jag och Aaron ett nattdopp i bostadsföreningens nyinköpta pool.

Sofie och Aaron inne på ett härligt fik.

Jag står lyckligt och fixar grillspett.

Mingel på grillfesten.

Jag och Tove tokade till det på dansgolvet.

Två frysande badpojkar i poolen.

Söndagen inleddes med kebabpizza och efter det ett besök till nya shoppingcentrat Allum i Partille. Vi gick omkring där i några timmar innan vi beslutade oss för att åka hem, fixa sallad och göra baddebut i havet. Det var smockfullt på spårvagnen ut till Saltholmen men väl där ute var det verkligen värt det. Utsikten var fantastisk, salladen god och vattnet härligt ”uppfriskande” (kallt). Det enda negativa med vistelsen där ute var att jag lyckades få en glasbit i foten, men jag stördes inte alltför mycket av det och väl tillbaka i lägenheten lyckades Tove och Aaron få ut den ur foten.

Mys uppe på klipporna.

Så här såg det inte ut när jag gjorde baddebut. Jag tog stegen ner i vattnet.

Det tog emot när Tove skulle ner i vattnet.

Men hon kom i till slut.

Kolla gärna in Aarons inlägg om helgen.