Etikett: montparnasse

Fotoutflykt till Oset

Tillsammans med Tove gjorde jag idag en härlig fotoutflykt till Oset. Det har varit en härligt kall höstdag och det blev ett gäng bra bilder. Fick till ett riktigt fint panorama som jag laddade upp på flickr. Satte mig också och redigerade ett panorama över Paris jag tog tidigare i år när vi var där. Oset-panoramat är sammansatt av nio bilder och Paris-panoramat var sammansatt av sex bilder.

För att se större versioner av bilderna ovan är det bara att klicka på dem. Kolla gärna in lite andra bilder från idag genom att klicka på länken nedanför.

flickr: Bilder från dagens fotoutflykt.

Paris je t’aime!

Likheten mellan mig och Steve Buscemi i filmen Paris je t’aime är slående.

Nu är vi hemma igen efter några underbara dagar i fantastiska Paris. Vi anlände i Paris på lördagkvällen. Efter att ha åkt buss nio mil blev vi avsläppta på busstationen som vi inte hade en aning om var den låg. Tillsammans med den tunga väskan slängde vi oss in i stadens tunnelbanesystem och lyckades ta oss fram till rätt stadsdel utan några större missöden. Vårt hotell låg i Montparnasse och tack och lov också på Avenue du Maine, huvudgatan i Montparnasse. Det var det inga problem att leta sig fram till hotellet väl framme i rätt stadsdel. När vi äntligen var på plats i vårt hotellrum var klockan tolv på kvällen. Vi tog oss iväg till ett McDonalds för att peta i oss lite mat innan vi landade trötta i sängen.

Tove i tunnelbanan.

När vi vaknade glada och pigga begav vi oss genast iväg på turistäventyr. Under den här första dagen hann vi med att besöka triumfbågen, boulognern, Louvren, Montmartre och Sacre-coeur (som ju ligger i Montmartre). Triumfbågen var riktigt mäktig där den låg mitt i Champs-Elysees, fantastiskt utsmyckad med statyer. Givetvis var den fullsmockad med turister också så jag och Tove lät bli att åka upp i den.

Triumfbågen.

Louvren var också otroligt fin. Den var också gigantiskt stor. Vi betalade in oss och gick runt och kikade. Mest turister fanns runt världens mest överskattade konstverk, Mona-Lisa. Vi kikade också på lite afrikansk (som mest verkade handla om kukar) och grekisk konst innan museet stängde. Det mest fantastiska med Louvren tyckte jag dock själva Louvren själv var. Taken var helt otroligt läckert målade med guldfresker och statyer. Fantastiskt ställe som jag rekommenderar Paris-turisten att besöka.

Utsikt från Louvren. Inte illa.

Taket i en av salarna i Louvren.

Efter vårt Louvren-besök stack vi tillbaka till hotellet igen och vilade våra ömmande fötter. Det blir en hel del gång i en sådan stor stad. Vi stannade någon timme på hotellet innan vi beslutade oss för att det var dags att ge sig av igen. Denna gången satte vi mål på Montmartre där vi också planerade att käka. När vi klev av på tunnelbanestationen kände vi oss rätt “off”Montmartre inte alls levde upp till våra förväntningar. Det var slitet och fult och inte det minsta inbjudande.

Helt fantastiska musiker i tunnelbanan. Alla “torgindianer” med panflöjt kan slänga sig i väggen, för detta lät helt fantastiskt!

Efter att ha kikat på kartan insåg vi att vi nog hamnat lite snett. Vi siktade in oss på Sacre-coeur och tänkte att där borde det ju vara mycket finare. Och ja, visst var det så! Vi hade helt enkelt klivit av på fel sida av kullen och allt det man förknippar med Montmartre fanns på den andra sidan. Efter att vi ätit på en liten mysig restaurang (kalv med vildsvampssås) så gick vi då upp till den gigantiska kyrkan som tornade upp sig över oss, Sacre-couer. Vi blev rätt förvånade att det var så otroligt folktomt. Knappt en själ syntes till. Sen gick vi runt kyrkan och pang så insåg vi vart alla turister tagit vägen! Där var det fullsmockat med människor och massa ljud och rörelse. Där fanns också alla “turistrestauranger” där folk satt packade som sillar och åt mat.

Vi gick omkring där ett tag innan vi letade oss nerför kullen. Där hittade vi Moulin Rouge som såg riktigt häftigt ut. På samma gata fanns också otroligt mycket sexaffärer med runkbås. En rätt mysko blandning av prostitution och turister med barn på samma gata. Vid det här laget var det rätt sent och vi var riktigt trötta så vi beslutade att sticka till hotellet och sova.

Legendariska Moulin Rouge.

Nästa dag var vädret ingen höjdare. Dagen fick inledas med att vi köpte paraplyer innan vi kunde ge oss iväg på vidare sysselsättning. Det blev mindre sevärdheter denna dag, istället gick vi runt i affärer och tittade. Först var vi på Champs-Elyssees och sedan latinkvarteren. Det mesta på Champs-Elyssees var riktigt dyrt. Latinkvarteren hade mer vettiga priser, men det blev ändå inte mycket till shopping denna dag. Jag hittade bokförlaget Taschens butik och kikade runt där en del, dock utan att komma hem med en bok. Efter vi varit i latinkvarten sprack regnmolnen upp och solen kikade fram i samma veva som vi letade oss fram till Notre Dame. Denna gamla katedral var mycket läckert utsmyckad med statyer. Vi gick inte in då det var rätt tjockt med turister här. Istället gick vi omkring och njöt av omgivningarna innan vi gick och köpte ost, vin och öl och lade oss på hotellrummet, myste och åt gott.

Notre Dame som ligger vid floden Seine.

Dagen efter var det dags att besöka symbolen för Paris, Eiffeltornet. Tornet var imponerande högt och rätt häftigt. Här var det mycket turister om något! Köerna till entréerna var otroligt långa och då vi mer hade siktat in oss på att besöka tornet i Montparnasse istället så gjorde det inte så mycket att vi inte skulle åka upp i Eiffeltornet. Vi tog massa bilder och gick sedan och satte oss i en park alldeles i närheten och njöt av solen. Denna dag var rätt mycket lugnare än de tidigare och efter att vi sett Eiffeltornet och sedan strosat runt så begav vi oss tillbaka till Montparnasse. Efter att tagit det lugnt på hotellrummet gick vi iväg till ett litet crêperie i närheten och åt goda crêpes. Sedan väntade Montparnasse-tornet. Där åkte vi upp till 56e våningen och gick sedan upp på taket. Utsikten var helt fantastisk, förmodligen den bästa i hela staden och vi såg alla sevärdheter härifrån. När det blev mörkt började Eiffeltornet blinka som bara den. Tydligen är det någon ljusshow som körs varje hel timme. Vår sista kväll på hotellet spenderades än en gång med vin och ost innan det blev dags att somna in.

Jag och Tove vid Eiffeltornet.

Jag sitter och väntar på crêpes.

“Worth waiting for.”

Siluetten av Tove uppe i Montparnasse-tornet.

Utsikten från Montparnasse-tornet.

Sista dagen checkade vi ut och begav oss iväg med vår tunga väska ner till Montparnasse centrum. Jag köpte en egen liten trolley-väska så vi kunde dela upp vår packning och slippa betala för övervikt. Sedan var det raka spåret till området där vår buss skulle avgå från. Vi hade några timmar att slå ihjäl innan bussen gick och de spenderade vi i intilliggande Palais des Congres som var ett stort, lyxigt shoppingcenter.

Resan hem gick bra. Det var dock rätt segt att vänta i fem timmar på Skavsta flygplats på bussen och vi var riktigt möra när vi kom hem klockan nio imorse. Paris var en härlig upplevelse och en stad jag gärna besöker igen. Fransmännen var trevliga och hjälpsamma och inte alls så ovilliga att prata engelska som ryktet gör gällande. Jag var inte ovillig att prata franska heller och försökte så gott jag kunde med de fraser jag övat in.

“Bonsoir. Un billet de Paris, s’il vous plait.”

“Je ne parle francais. Parle vous anglais?”

Jag hade några fler fraser inövade också och kände mig rätt stolt över mitt franskautövande.

Fransk litteratur. Verkar spännande.

flickr: Massor av bilder från resan finns här.