Etikett: tv-spel

Det blev en vacker box

En vacker syn.

Nej jag kunde inte låta bli. Det fick bli den fetaste varianten bland utgåvorna av Bioshock 2. För några dagar sedan kunde jag hämta ut skönheten på posten som innehöll (förutom spelet, offcourse) tre posters, en fet bok, en vinylskiva och en CD-skiva. Än har jag bara spelat fem minuter av Bioshock 2 då jag satsar på att klara av Mass Effect 2 först.

Idag köpte jag tre stycken ramar för att låta de härliga affischerna pryda väggen bakom datorerna. Resultatet blev riktigt trevligt. Det här med Special Editions kan bli något jag fortsätter med.

Tre härligt retrodoftande pryder nu väggen.

Jag återkommer med intryck från själva spelet när jag spelat det mer.

Mass Effect 2

"Tjena kexet, står du här och smular?"

Mass Effect 2 har släppts och är otroligt hyllat från en enig recensentkår. På sajten Metacritic, som sammanställer betyg, får spelet betyget 96 av 100. Det gör att Mass Effect 2 hamnar på delad andraplats av alla Xbox 360-spel tillsammans med Bioshock och The Orange Box. Etta på listan är Grand Theft Auto IV med 98 i betyg.

Detta mottagande av Mass Effect 2 har gjort mig otroligt sugen på att spela. Det faktum att man dessutom kan överföra sin Shepard från det första spelet är dessutom en stor bonus. Något som gjort att jag satt mig för att spela igenom det första spelet igen, än en gång med min rödhåriga Joanna Shepard, för att få så bra förutsättningar som möjligt i det andra spelet. Första Mass Effect är ännu roligare denna andra gång, kanske eftersom jag spelar i ett lugnare tempo och tar mig tid att prata med allt och alla i spelet och utföra alla möjliga uppdrag jag kan. Joanna Shepard är en hård, men rättvis dam, som gärna försöker hitta en fredlig lösning innan hon tar till pickadollen. Inför Mass Effect två är förhoppningen att ha räddat livet på en viss ödleliknande besättningsmedlem, räddat livet på hela galaxen och än en gång satt käppar i hjulen för Saren.

Jag har med andra ord inte köpt Mass Effect 2 än, men det rycker helt klart i plånboken! Till min glädje har jag upptäckt att man kan vinna Collectors Edition hos Xboxflickan. Just den utgåva jag planerat att köpa. Så förhoppningsvis slipper jag göra ett inköp och vinner det hela istället. Man ska dessutom skriva vilket spel man skulle ta med sig till en öde ö och varför. Det tävlingssvaret skickar jag istället via mejl till Xboxflickan.

Bioshock 2 börjar närma sig

Rapture. En av världens coolaste städer?
Rapture. En av världens coolaste städer?

Det närmar sig nu. Jag syftar inte på julafton. Inte heller på nyår eller på min födelsedag. Vad jag syftar på är Bioshock 2. 9 februari släpps spelet jag väntat på ända sedan det utannonserades och nu börjar det äntligen släppas lite material relaterat till det efterlängtade spelet. Gametrailers har ett gäng videos uppe på sin sajt och trailern här under fick det att börja pirra i magen av pepp. Svenska Gamereactor skrev en lång artikel efter att ha fått testspela Bioshock 2 i San Francisco.

I uppföljaren till vad jag anser vara världens näst bästa spel genom tiderna får man ta rollen som den absolut första Big Daddyn, Subject Delta. Handlingen tar plats tio år efter det första spelet. Raptures innevånare är om möjligt ännu mer störda efter fler år av plasmidmissbruk. Stördast av dem alla verkar en föredetta Little Sister vara som blev räddad i första spelet, men misslyckades med att anpassa sig och flydde tillbaka ner i djupet igen. Där har hon börjat kidnappa småflickor och förvandlar dessa till Little Sisters. Det krävs ingen atomfysiker för att lista ut att det är upp till spelaren att stoppa henne. I en tung Big Daddy-dräkt, utrustad med massa vapen, plasmider och en stor borr på ena armen skjuter, sågar och slår man sig fram genom en helt fantastisk undervattensvärld.

Ta en titt på denna trailer. Njut och längta till februari.

Topp 10: De bästa spelen i världen

Angelica, som driver bloggen Xboxflickan, skrev ett inlägg där hon listade de tio bästa spelen i världen. Jag vill inte vara mycket sämre och publicerar nu därför min lista. Problemet för min del är att jag har ett stort spelhistoriskt glapp. Jag spelade mycket fram till jag var ungefär 17 år och sedan praktiskt taget ingenting förrän jag köpte Xbox 360 i slutet av maj, 2008. Därför kommer min lista ha ett ganska stort glapp och det kommer dessutom finnas med en del gamla spel som kanske inte håller idag, där är det tonårs-Björns omdöme som fått tala. Hur jag upplevde spelet då. Inom parentes syns vilken konsol/format jag spelat spelet i.

Heeeere's Johnny!
Heeeere's Johnny!

  1. Half-Life 2 + Episode 1 & 2 (Xbox 360)
  2. Valves mästerverk är det mest stämningsfulla spel jag lagt labbarna på. Att åka på Highway 17, stanna till i mindre byar och skjuta utomjordiska soldater är helt enkelt fantastiskt. Striden i bergen i Episode 2 är otrolig och varenda kapitel är en njutning.

  3. Bioshock (Xbox 360)
  4. Inledningen sätter stämningen på en gång och när du väl tar kontrollen över huvudkaraktären befinner du dig i vattnet med brinnande vrakdelar omkring dig. Sedan börjar nedstigningen till en helt fantastisk värld under vattnet. Rapture.

  5. The Legend of Zelda: A Link to the Past (Super Nintendo)
  6. Denna gamla pärla håller än idag och det var bara något år sedan jag spelade igenom spelet. Världen är stor, musiken fantastisk och det går inte annat än älska Nintendos gamla klassiker som många håller som det bästa Zelda-spelet någonsin.

  7. Fallout 3 (Xbox 360)
  8. Jag och postapokalysm har ju något speciellt ihop. Bethesdas spel har många brister men jag älskar det passionerat trots det. Att vandra i en helt öppen postapokalyptisk värld gör att jag kan förlåta nästan vilka buggar som helst (och buggar finns det gott om i detta spel).

  9. Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (Amiga 500)
  10. Guybrush Threepwoods andra äventyr där han än en gång bekämpar LeChuck är smockfullt med humor, vackra miljöer och ansträngande hjärnpussel. I ett pojkrum i Hudiksvall spelades detta flitigt under tidigt 90-tal. Detta och 2 Unlimited. Dock inte samtidigt och en av de två har åldrats betydligt bättre.

  11. Grand Theft Auto IV (Xbox 360)
  12. Öppna världar är något jag är svag för och det finns få bättre sådana än Liberty City i GTA IV. Mitt första möte med GTA-serien var GTA: San Andreas på Xbox. När jag några år senare bestämde mig för att köpa en Xbox 360 blev valet av det första spelet självklart, GTA IV. Rockstar har gjort allting rätt i detta spel och jag kan starta det bara för att få återkomma till staden, utforska den, köra runt och behandla Liberty City som en enda stor lekplats.

  13. Portal (Xbox 360)
  14. Instängd i ett gigantiskt testcenter ska man försöka ta sig ut med ett vapen som skjuter portaler och en störd robot som försöker ta livet av en på påhittiga sätt. Ett otroligt engagerande spel trots att det egentligen ”bara” är ett sorts avancerat pusselspel i förstapersonsperspektiv.

  15. Duke Nukem 3D (PC)
  16. På nätterna, runt 1997, brukade jag sitta uppe och spela Duke Nukem 3D och bygga egna banor. Än idag känner jag en nostalgisk rysning av vällust när jag ser den första banan, L.A. Meltdown. ”Damn, those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride.”

  17. Sensible World of Soccer (Amiga 500)
  18. Jag älskar FIFA-serien men inget fotbollsspel har jag lagt ner så otroligt mycket tid som på SWOS. Sett uppifrån och med små spelare kändes varenda match som en riktig match, trots att benämningen simulator inte för fem öre kan appliceras på SWOS. Ren spelglädje på diskett.

  19. Gears of War (Xbox 360)
  20. Machomän som skjuter och spränger saker är helt fantastiskt kul. Naturligtvis är det väldigt over the top men spelmekaniken är väldigt intuitiv och striderna otroligt bra balanserade.

Vad har jag missat och vad har jag gjort rätt? Hur skulle din lista se ut? Lämna en kommentar!

FIFA 10, mina intryck från demot

Varje år släpper EA uppdateringar av sina sportspel och snart är det dags för FIFA 09 att ersättas av FIFA 10. För några dagar sedan släpptes demoversionen och jag slängde mig över demot som John Goodman slänger sig över mat.

I demot har du möjlighet att spela med sex olika lag: Barcelona, Bayern München, Chelsea, Chicago Fire, Juventus och Marseille. Jag har testat spela med alla lag utom Chicago Fire (vem tusan bryr sig om MLS?) men allra mest med Barcelona. Den största nyheten från FIFA 09 märktes av snabbt, nämligen möjligheten att dribbla i 360 grader. Detta gör att vi får ett mycket mjukare löpmönster på spelarna och genast höjs realismen. Detta är något jag gillar skarpt samtidigt som det gör att man måste släppa invanda rutiner när det gäller löpningar från FIFA 09. Det blir helt enkelt mycket svårare att springa ifrån backar då de också har nytta av 360 grader och är mycket mer följsam.

I FIFA 10 är det också mycket lättare att tappa bollen och den känns mer en någonsin som en riktig boll. Detta gör även att skotten känns mycket mer naturliga. Dagarna då man i vartannat anfall stänkte upp bollen i krysset är över. Nu är det mer att Zlatan sliter sig fram mellan två backar, håller på att tappa balansen och lyckas peta dit bollen under målvakten med en tåfjutt. Mer trovärdigt och naturligt med andra ord. Det går dock fortfarande, bör tilläggas, att dundra in ett långskott då och då.

Målvaktsspelet är något som också utvecklats sedan FIFA 09. I FIFA 10 är målvakterna mycket snabbare ut från målet och lyckas du skaka av dig backarna får du snabbt möte med en utrusande målvakt att lösa. Målvakternas reflexer är mer naturliga i detta spel och inte lika blixtrande snabbt som i föregående års spel så även om du ensam med målvakten får i väg ett halvtaskig, stressat skott kan det gå in.

Cech kämpar med ett långskott.
Cech kämpar med ett långskott.

Något jag kunde störa mig på till förbannelse i FIFA 09 var domaren som var alldeles för snabb att blåsa av när han hade gett fördel av bollen. Många gånger kunde jag anfalla, bli tacklad, lyckas fortsätta, få fördel av bollen bara för att sedan domaren blåste av när jag kom ensam med målvakten och istället fick jag slå en frispark. Nu verkar det åtgärdat i FIFA 10 och domaren är mycket mer följsam och har blivit bättre på att ”läsa” spelet.

Ett annat störningsmoment i FIFA 09 var frisparkarna. Jag har spelat kanske 100 timmar FIFA 09. Gissa hur många frisparkar jag gjort mål på. Noll. Nada. Ingen. Det har med andra ord varit alldeles för svårt att sätta frisparkarna och det kan inte bero på att jag är för dålig för någon enstaka frispark borde ha letat sig in i nätet så småningom. Detta verkar också vara åtgärdat i FIFA 10. Nu bör tilläggas att jag än inte lyckats sätta någon frispark i demot, men det är helt klart skillnad i siktandet och i målvaktsreaktionerna. Detta är även något som innefattar hörnor som också blivit lättare att slå. Verkligen en välkommen förändring. Dock skulle jag väldigt gärna se att lösningen som EA valde i Euro 2008 där man kunde slå frisparkar, hörnor och straffar med den högra styrspaken hamnade i FIFA-spelen också.

Visst ser den här killen lite bekant ut? Spelarna är otroligt välgjorda i FIFA 10 och väldigt lika sina mänskliga förebilder.
Visst ser den här killen lite bekant ut? Spelarna är otroligt välgjorda i FIFA 10 och väldigt lika sina mänskliga förebilder.
FIFA 10 har inte bara dessa saker jag räknat upp som något positivt utan grafiken är också en höjdare. Ansiktena ser väldigt välgjorda ut och det råder ingen tvekan om vem som är vem. Dessutom har spelarna lite olika ansiktsuttryck och ler och jublar när de gör mål. De ser helt enkelt förbannat bra ut. Men allt är givetvis inte bara rosor och solsken med FIFA 10. Det finns en del saker som jag stör mig på i demot och som jag befarar även kommer hänga med till den färdiga versionen:

Gerard Piqué. Där har vi en riktigt bra, ung back som gjorde en fantastisk fjolårssäsong och lyckats slå sig in i både Barcelonas och Spaniens startelva. Dock finns inte Piqués ansikte med i spelet utan han har snällt fått nöja sig med ett generiskt utseende. Rätt dåligt att EA inte fixat till hans utseende då Barcelona säkerligen är det lag som flest kommer välja att spela med. En annan negativ detalj med Piqué är att han bara fått 82 skicklighetspoäng vilket är för lågt enligt mig och säkerligen många fler. Som den världsback han är förtjänar han åtminstone 84-85 poäng. Hans backkollega, Carles Puyol, har å andra sidan fått en för hög poäng: 88. Visst är Puyol en bra back, men han är helt klart på väg nedåt och borde även han hamna på 84-85 poäng och inte ha samma poäng som vår svenska stolthet, Zlatan Ibrahimović, har. En annan spelare i Barcelona med alldeles för låg poäng är supertalangen Bojan Krkić som gått från 79 i FIFA 09 till 77 i FIFA 10. Han är värd betydligt mer, runt 81-82 åtminstone.

I demot har jag även upptäckt en del buggar och fel som jag tror kommer vara åtgärdade till den skarpa versionen släpps. Dels är inte laguppställningarna korrekt, men där hyser jag ingen tvivel till att det kommer fixas. Arjen Robben saknas till exempel i Bayern München men kommer alltså med all sannolikhet finnas där senare. Sedan är det underligheter med målvaktspoängen på Petr Cech och Gianluigi Buffon som är jättelåg när man kollar på laguppställningen innan match (64 respektive 68 om jag inte minns fel) men betydligt högre under match (85 respektive 88). Detta är förmodligen en simpel bugg som kommer åtgärdas. Till sist stämmer inte åldrarna. Det står att Zlatan är 26 (han fyller 28 samma dag som FIFA 10 släpps, andra oktober), Lionel Messi är tydligen 20 år trots att han i själva verket borde vara 22 då han är född i juni 1987. Det finns fler exempel också och allt tyder på att FIFA har gammal data som ska uppdateras.

FIFA 10 släpps alltså den andra oktober vilket verkar bli en glädjens dag för alla fotbollsspelnördar!

Har du spelat FIFA 10-demot? Hojta till i kommentarerna och dela med dig av dina åsikter.

Lösnummers nya hemsida har släppts lös

I natt strax innan klockan passerade midnatt blev Skynet medveten om sin existens och inledde attacken på mänskligheten. Eller vänta, riktigt så var det kanske inte. Vad som däremot hände strax innan midnatt var att Lösnummers nya hemsida som jag jobbat med ett tag nu gick live på sin nya adress, www.losnummer.se. Jag är riktigt nöjd att äntligen få se mitt arbete användas skarpt och feedbacken har hittills varit så gott som enbart positiv vilket verkligen värmer. Den gamla domänen, losnummer.net, har också pekats över till den nya så nu är det enbart den som gäller. Det har varit hyfsat lugnt med besök idag men jag förväntar mig att det smäller till imorgon då Örebro universitets 12747 antagna studenter får nya numret hem i brevlådan. Där finns nämligen en liten push för den nya hemsidan.

Så här ser den ut, Lösnummers nya hemsida.
Så här ser den ut, Lösnummers nya hemsida.

Givetvis tycker jag att du så fort du läst klart detta inlägg ska bege dig över till losnummer.se.

Men mitt liv har ju inte bara kretsat kring studenttidningen denna månad jag försummat min blogg. Så därför väljer jag en lat lösning, jag summerar lite snabbt i punktform vad som hänt på sistone.

Jag och Tove har varit utomlands. Det finns inte så mycket att säga om det förutom att vi drack drinkar, badade och solade. Bilder kommer på Flickr senare och då slänger jag dessutom upp ett inlägg om det.

Just nu är jag grymt förkyld och försöker ta mig genom skoldagarna hostandes. Vi har ju nämligen börjat år nummer två på min utbildning. Mycket trevligt men synd att jag som sagt är förkyld.

När jag inte sitter i skolan och hostar ligger jag istället i soffan och hostar och spelar Racedriver GRID. Mycket kul bilspel. Och jag som inte ens är det minsta bilintresserad.

Macen kör nu Snow Leopard. Flyter på riktigt bra och dessutom fick jag mer utrymme på hårddisken. Sådant behövs alltid.

En av mina bilder på Sara Carlsson, curlingtjejen som jag fotade för Lösnummer ska publiceras i Sveriges akademiska idrottsförbunds (SAIF) årsbok. Givetvis en stor ära!

Och då jag inledde med Lösnummer kan jag även nu avsluta med Lösnummer. Så här ser nämligen nya omslaget ut. Dessutom det första omslag där jag har tagit omslagsbilden och det första numret jag har varit bildredaktör för (och nej, det hänger inte ihop!). Verkligen jättekul och något jag är stolt över! En PDF-version av tidningen finns att ladda ner här.

Gunilla är modell på nya omslaget, fotad av mig.
Gunilla är modell på nya omslaget, fotad av mig.

Se så, iväg nu och besök Lösnummers nya hemsida. Själv ska jag lägga mig i soffan med en kopp té, hosta lite och spela Racedriver GRID. På återseende.

Rätt omslag till FIFA 10

Jag hade fel. Men samtidigt rätt. I förra inlägget postade jag ett gäng bilder på omslag till FIFA-serien. Omslag på Wayne Rooney. Nu visade det sig att omslaget till FIFA 10 inte stämde utan är ett inofficiellt omslag. Jag postade med andra ord fel omslag. Men hur hade jag rätt då? Jo, Wayne Rooney finns med på det officiella omslaget trots allt, tillsammans med två av djävulens underhuggare (det vill säga spelare från Arsenal och Chelsea), Theo Walcott och Frank Lampard.

Rätt omslag till FIFA 10.
Rätt omslag till FIFA 10.

Det kom ett mejl i samband med förra inlägget från kompis Gabbe som precis som jag är från Hudiksvall. Han ville se Hudiksvalls stolthet (nej, inte Agneta Sjödin) på omslaget. Jag tycker det känns som en mycket intressant idé att associera denna atlet med FIFA-serien. Gabbe var så ambitiös att han gjorde en mockup på hur omslaget kunde se ut. Ta en titt:

FIFA 10 - Brolin

Wayne Rooney, än en gång!

Jag älskar Wayne Rooney. Dock inte så jag vill Brokeback Mountain-tälta med honom. Nej, min kärlek till honom handlar istället om hans fotbollskunnande. Få spelare har mer kämpaglöd och hjärta än den lille kompakte och ilskna mannen, samtidigt som han är en lysande anfallare och riktigt bra defensivt också. Nu börjar jag dock bli less att se hans nuna varje år EA släpper sitt FIFA-spel. I år är det Rooney ensam på omslaget. Tidigare har han haft sällskap av Jolly Jump… Ronaldinho, menar jag.

Ta bara en titt på de fem senaste årens omslag så inser man snabbt att det kan vara dags för lite förnyelse:

FIFA-omslagen, en bildstudie i Wayne Rooneys eskalerande tunnhårighet?
FIFA-omslagen, en bildstudie i Wayne Rooneys eskalerande tunnhårighet?

Så vem skulle vi istället kunna se på ett FIFA-omslag? Zlatan? Tveksamt, då Zlatan är inbiten Pro Evolution Soccer (PES)-spelare. Cristiano Ronaldo har synts på omslaget tidigare och är uttalad PES-spelare, så honom kan vi räkna bort. Lionel Messi har även han varit med på omslaget, så där försvinner ännu en världsspelare. Kaká däremot har aldrig synts på varken ett FIFA-omslag eller PES-omslag. Något som är lite underligt då han blivit utsedd till världens bästa spelare och varit i den absoluta toppen i några år nu. Karim Benzema vore också kul att se på ett framtida omslag och om han gör en kanonsäsong i Real Madrid borde inte det vara helt omöjligt. EA Sports har använt sig av honom i trailers och bilder till FIFA 10, dock i Lyons färger, då dessa trailers och bilder kom innan övergången till Real Madrid. Han lär ju knappast vara mindre attraktiv i marknadsföringen nu.

Vem vill du helst se på omslaget till FIFA. Lämna en kommentar!

Trots att jag inte längre vill se Wayne Rooney på omslaget till FIFA så ska han ha all cred för sitt samarbete med EA Sports.

Vilket ska bli LucasArts nästa Special Edition?

Underbart sköna spelet Day of the Tentacle ser jag gärna som LucasArts nästa Special Edition-spel.
Underbart sköna spelet Day of the Tentacle ser jag gärna som LucasArts nästa Special Edition-spel.

Jag har ju tidigare skrivit om att första Monkey Island kommit i en Special Edition och dessutom släppts till iPhone. Igår slängde jag ut frågan på Twitter (du följer väl mig på Twitter?) om vilket spel vi helst vill se i en Special Edition-version efter Monkey Island. Jag antar att Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge redan planeras att släppas i Special Edition och det känns som det naturliga valet att önska sig nu efter att första spelet släppts.

Det kom in några få svar så nu bollar jag vidare frågan här i form av en omröstning. Vilket spel, undantaget Monkey Island 2 (och dess uppföljare), vill du alltså helst se släppt som en Special Edition? Rösta nedan och motivera gärna i kommentarsfältet!

[poll id=27]

RROD får mig inte att ROFLMAO

Red Ring

RROD låter kanske som något som liknar förkortningen ROFLMAO (Rolling on the floor, laughing my ass off). RROD är mycket riktigt en förkortning, men har i övrigt väldigt lite att göra med att rulla runt på golvet skrattande. RROD står för ’Red ring of death’ och är ett begrepp många Xbox 360-ägare blivit bekanta med. Nu har även jag fått förstahandskontakt med RROD. Igår dog nämligen min Xbox 360.

Under en lång tid har Xboxen låst sig vid vissa tillfällen. Det har främst varit när jag spelat karriärläget i FIFA 09 och något jag korkat avfärdat som en bugg. När för några dagar sedan Xboxen låste sig på exakt samma sätt när jag spelade Half-Life 2 anade jag ugglor i mossen. Så när jag igår skulle spela låste konsolen igen. När jag startade om den möttes jag av den ack så bekanta synen av den röda ringen.

Detta problem har främst drabbat de äldre versionerna av Xbox 360 och jag trodde jag skulle vara förskonad då min modell är från mars 2008. Tack och lov innebär det i alla fall att garantin fortfarande är giltig. Microsofts support är kontaktad och jag har skickat in en reparationsanmälan. Förhoppningsvis kommer reparationen gå snabbt och problemfritt.

Navigation