Etikett: utflykt

Fotoutflykt till Oset

Tillsammans med Tove gjorde jag idag en härlig fotoutflykt till Oset. Det har varit en härligt kall höstdag och det blev ett gäng bra bilder. Fick till ett riktigt fint panorama som jag laddade upp på flickr. Satte mig också och redigerade ett panorama över Paris jag tog tidigare i år när vi var där. Oset-panoramat är sammansatt av nio bilder och Paris-panoramat var sammansatt av sex bilder.

För att se större versioner av bilderna ovan är det bara att klicka på dem. Kolla gärna in lite andra bilder från idag genom att klicka på länken nedanför.

flickr: Bilder från dagens fotoutflykt.

Utflykt med bärplock

De två senaste dagarna har varit kanonbra. Gårdagen inleddes med att jag fick bekräftat att jag kommit in på den utbildning jag sökt till, avancerad webbprogrammering via distans på Högskolan på Gotland. Mycket trevligt att få bekräftat och klart vad man ska syssla med två år framöver. Nu blir mitt nästa steg gällandes denna utbildning att införskaffa min studentlitteratur och köpa en ny dator. Datorn kommer jag vänta med dock då det ryktas att det ska komma en ny iMac snart.

Denna dag inleddes med en härlig frukost nere på vår gård. Tove hade gjort kanongoda varma mackor som vi glatt mumsade i oss. Efter frukosten cyklade jag iväg till blodcentralen och tappades på plasma. Väl hemma igen stack vi iväg på en lång promenad bortanför universitetet. Vi hittade ett ställe med massa blåbär och plockade för glatta livet, det blev säkert över en liter. Det var inte bara blåbär som plockades utan även bigarråer i mångder. Vi kom hem med massor av bär. Givetvis så dokumenterade jag allt (åh vad kul det är att fota, snälla Sony sponsra mig med er systemkamera Alpha 100!).

Den härliga frukosten.

Ett bi mumsar glatt i sig (eller vad tusan det nu är de sysslar med på blommor).

Sedan flög den iväg mot nya mål.

Spindeln i sitt nät.

Vi trodde vi var ute i vildmarken, men tji fick vi.

Det var inte bara vi som var intresserade av blåbären. En snigel sög sig krampaktigt fast i bäret.

Resultatet av dagens bärplockande.

Inte nog med denna härliga utflykt idag, vi har även bokat en resa. Den 21:a juli (nästa lördag) åker vi till Paris i fyra dagar med livsnjutande, baguetteätande och turistande. Jag som aldrig varit i Frankrike ser verkligen framemot denna resa. Tove har varit där en gång tidigare med sin högstadieklass men verkar lika taggad inför detta som mig. Givetvis planerar vi att besöka de största turistmålen som Eiffeltornet och Triumfbågen. Om ni känner till nåt bra ställe i Paris vi bara måste besöka så kommentera gärna detta inlägg med tips!

Nu blir det blåbärspaj med vaniljsås. Mums!

flickr: Fler bilder från dagen hittar du här.

Cykeltur i sommaren

Dagen började bra med att jag inte hade AIDS. Mitt blod mår bra och blodvärdet var t.o.m. bättre än när jag var iväg och tog en provtagning (blodvärdet var 147 om ni undrar). Med andra ord så var jag och gav blod för första gången idag. Det tog åtta minuter och gick som en dans. Om två veckor ska jag ge plasma. Som tack för mitt blod fick jag en t-shirt och två ölglas, mycket trevligt.

Efter blodgiveriet mötte jag Tove och Eric en snabbis på stan innan jag kilade iväg och shoppade lite själv och efter det åkte hem. När Tove kom hem någon timme senare stack vi genast iväg med mål att ta oss ett härligt sommardopp. Planer som snabbt gick i kras när det visade att det var badförbud där vi tänkte bada. Vi fick nöja oss med lite picknick och öl istället. Det blev en härlig cykeltur idag i alla fall och vi hojade nog på över en mil.

Dystert besked väntade oss.

Jag och min banan redde oss dock.

Med en kall tjeckisk öl i strupen gick resten av dagen förbi utan bekymmer.

Jag tog även två panoramabilder idag. Spana gärna in dem.

Panorama 1 (cirka 270°)

Panorama 2 (cirka 180°)

[poll id=3]

Fotoutflykt

Den kalla dagen bjöd på en fotoutflykt för min del tillsammans med Anna och Mattias. Tyvärr kunde inte Tove följa med som låg hemma och var sjuk.

Vi åkte ut till Oset (tror jag att det hette). Mattias har precis köpt en ny digital systemkamera så det var dags att inviga den. Hans Pentax K10D var riktigt snygg och stabil och tog riktigt bra bilder.

Anna och Mattias på väg.

Mattias fotade för fullt och verkade riktigt nöjd med kameran.

Det var fruktansvärt kallt och blåste rätt ordentligt när man kom ut på dom öppna ytorna. På halva vägen fanns dock en stuga man kunde gå in och värma sig i. Tydligen är Oset en plats som många fågelskådare brukar komma till och vi lyckades faktiskt se en stor häger (tror jag). Tyvärr lyckades jag inte få en bra bild på den. Vi lyckades också se ett rådjur som jag däremot fick med på bild.

Rådjuret stod utanför stugan och åt av fågelmaten på marken.

Förresten: Nytt för bloggen är att jag numer använder mig av etiketter eller ”tags” som det också heter. Det betyder att till varje inlägg kan man hitta inlägg från andra bloggar som är märkta på samma sätt som mina. Jag använder mig av bloggar.se och deras etikettlänkar.