Semester i Danmark

Vår minismekmånad var inte den enda semester vi hade denna sommar. Efter vår vistelse på Källö-Knippla jobbade jag och Tove i en och en halv vecka innan vi gick på semester igen. Denna gång åkte vi utomlands, till landet som har gett oss rød pølse, Peter Schmeichel, Tuborg och Riget: Danmark!

Via Airbnb hade vi hyrt en mysig liten stuga nära havet i Hou som låg i Hals kommun. Via färja från Göteborg hamnade vi i Fredrikshamn och från Fredrikshamn låg stugan cirka femtio minuter bort med bil.

Det var strålande väder men “aningen” blåsigt på färjan över till Danmark.
Via Airbnb hyrde vi denna fina lilla sommarstuga.

Hou hade en fantastisk sandstrand som vi promenerade längs med vår första kväll. I hamnen fick vi se solen gå ner och en mycket bättre start på semestern går nog inte att få! Det fanns inte många restauranger i Hou, eller Hals för den delen, den närmsta lite större orten. Det ställe vi dock åt på var Vaffelhuset, där goda våfflor serverades. Vi hade ju bilen med oss, vilket innebar att vi kunde göra mysiga dagsutflykter.

Ett lysande sätt att spendera sin semester på.
Solnedgång i Hous hamn.

Rubjerg Knude

Via Twitter tipsade Janne om att vi borde åka till Rubjerg Knude och fyren som inte kommer stå kvar där många år till. Han har själv bloggat om sitt besök där. Efter att ha bildgooglat och läst lite om fyren insåg jag att detta var right up my alley och vi åkte dit och blev inte besvikna. Från att ha befunnit oss i Danmark var det som att vi blivit förflyttade till öknen!

Istället för gröna omgivningar så är det sand, sand, sand så långt ögat kan nå vid Rubjerg Knudes fyr. Redan från vägen såg man fyren, och det var en rejäl promenad för att ta sig fram till den vackra fyren. Det blev inte lättare av att gå i sand heller, men oj vad det var värt det!

Fyren beräknas rasa ner i havet om cirka 3-7 år då den står på sanddyner som rör sig. De omkringliggande byggnaderna till fyren har raserats, och runt fyren låg tegelstenar från dessa byggnader. Besökare till fyren hade använt sig av dessa tegelstenar för att “skriva” sitt namn i sanden, något som syntes väldigt tydligt från toppen av fyren.

Just att man fick gå in i fyren och upp till toppen var väldigt kul. Jag traskade upp själv medan Tove väntade på mig nedanför. Utsikten var helt fantastisk!

Fantastiskt fina Rubjerg Knude fyr. Utsikten kunde man inte klaga på!
Jag traskade upp för alla trappor inne i fyren för att få ta del av utsikten.
Uppe på Rubjerg Knude fyr var detta utsikten.
Tove vinkar till mig från marken.

Grenen

Dagen innan vi åkte hem till Sverige igen tog vi en rejäl utflykt till Grenen, Danmarks nordligaste udde. Tove hade varit här tidigare som barn med sina föräldrar, men nu blev det ett återbesök i vuxen ålder. Vid Grenen möts två hav, Skagerrak och Kattegat. Längs med jättefina stränder, blåst och tyska bunkrar från andra världskriget promenerade vi ända ut till udden.

Precis på uddens topp låg en jättesöt säl och krumbuktade sig, omgiven av människor som fotograferade och filmade den. Efter att vi tittat på sälen, tagit lite selfies (och dessutom försökt ta “sälfies”, men inte lyckats något vidare) sökte vi upp en sanddyn där det inte blåste lika mycket och tog en picknick.

Rubjerg Knude fyr var inte den enda fyr vi besökte. Vid Grenen finns nämligen Grenen grå fyr. Denna gick vi dock inte upp i, utan nöjde oss med att titta på nerifrån istället.

Skagerrak till höger och Kattegat till vänster.
Fotogenisk säl poserar för Tove.
Stranden in mot Skagen grå fyr.
På Skagens grå fyr studeras flyktfåglar.
En av de flera bunkrar som tyskarna byggde under andra världskriget.

Film från Danmark

Jag fotograferade inte bara, utan filmade även en hel del i vårt vackra grannland.